כלבים אחים – טובים השניים? לא בטוח

תרשו לי להתחיל בנתון כואב, למעלה ממאה אלף כלבים ננטשים בכל שנה ונמסרים לעמותות וכלביות עירוניות. כאוהבת כלבים מושבעת קשה לי עם הנתון הזה ואולם עם כל הרצון שלי למצוא בית לכמה שיותר כלבים, חשובה לי איכות החיים שלהם ושל בעליהם.

לכן אני ממליצה לכל מי שחושב לאמץ יותר מכלב אחד, להפעיל שיקול דעת ולעשות את זה נכון כדי להמנע מבעיות, חוסר נוחות ולבסוף מסירה של אחד הכלבים.

במאמר הזה אנסה להתייחס קודם כל לתנאים הנכונים לאימוץ שני כלבים בבית, בעיות וקשיים שעלולים להווצר ואיך באופן כללי לנסות להמנע מבעיות אלו.

לפני שנדבר על בעיות ההתנהגות שעלולות לנבוע מן המצב, חישבו האם אתם מסוגלים ומוכנים לעמוד בהוצאות הכלכליות של גידול שני כלבים: אוכל,חיסונים, עיקור/סירוס, טיפול, טיולים והשקעת זמן כפול, כי הרי יש לכם שניים.

וזיכרו זהו מצב מתמשך, לאמץ כלב זו אחריות לכל החיים שלו ואנחנו מדברים על בין 10 ל-14 שנה ואף למעלה מזה.

ואחרי שעברנו את המשוכה הזו כדאי להבין שהטיפול בשני כלבים מורכב.

אין זה נכון לאמץ כלב נוסף רק כי “אנחנו עובדים שעות ארוכות, ורוקסי נשאר לבד נובח שעות או הורס באופן נחוש את הספה בסלון”.

בלי לפתור את הבעיות הבעיות רק יחמירו והכלב החדש יחקה את התנהגותו של הכלב הוותיק ושניהם ירחיבו את איזורי התקשורת וההרס.

אז איך עושים את זה נכון?

קודם כל גידול שני כלבים איננו מומלץ לאנשים שאינם בעלי ניסיון קודם בגידול כלבים.

קודם תתחילו באחד.

ובמידה והחלטתם לאמץ שניים כדאי שתבחרו בזכר ונקבה.

כדאי לקיים מבחני אופי בעזרת מאלף כלבים מיומן ובעל ניסיון, שיבטיח ששני הכלבים בעלי מזג נוח ואופי יציב.

נקודת פתיחה שתצמצם הופעת בעיות בעתיד.

במידה ויש לכם כלב והחלטתם לאמץ אחד נוסף כדאי להעזר באיש מקצוע בבחירת הכלב השני.

כדאי גם שהכלב השני יהיה לא מאותו המין, שוב כדי שלא לערער את יחסי הכוחות בבית.

חשוב שהכלב השני יהיה נוח ומתאים מבחינת יחסי הכוחות מולכם וכמובן שיסתדר עם הכלב הוותיק בבית.

ואם הכלב שלכם לא מסתדר עם כלבים אחרים אין צורך להביא לו אחד הביתה.

כדאי לסרס ולעקר את שני הכלבים.

יותר בריא הן מבחינה פיזית והן מבחינה התנהגותית.

כלבים מסורסים נכנסים פחות למצבי עימות מאלו שלא וכאשר אתם מדברים על שני כלבים בבית, אתם מדברים על מיני להקה או מדוייק יותר תת להקה.

תת להקה

חשוב להבין כי כאשר יש יותר מכלב אחד בבית נוצרת בביתכם, תת להקה. בתת הלהקה הזו קיימות היררכיה ושפה מדוייקת. בין הכלבים המערכת לרוב מאד ברורה, אחד מהם מקבל את מרותו של האחר והם מוצאים את דרכם לפתור קונפליקטים באם הם עולים.

כלבים בתת להקה יפעלו ביחד לתועלת הלהקה, אם כנגד איום או בשמירה על משאבים וכמובן במקרה של עימות מול כלבים אחרים או גורם מאיים אחר. חוקי הלהקה הטיבעיים פועלים בתת הלהקה שלהם.

הבעייה מתחילה כאשר אנחנו נכנסים למשוואה. חשוב מאד שהבעלים של תת הלהקה הזו יהיו מאד ברורים לגבי מנהיגות ושהמנהיגות הזו תהיה של בני האדם. כלבים בטבע וגם בבית חיים בתפיסת להקה היררכית ברורה. במסגרת הלהקה שלכם הכוללת בני אדם וכלבים, חשוב שההררכיה תמקם את כל בני האדם מעל הכלבים, מבלי להתערב בהיררכיה הפנימית שלהם אלא לקבל אותה ולעודד אותה. כלומר על שני הכלבים לקבל את סמכותו של כל בן משפחה ולא חשוב כמה צעיר הוא באופן ברור ומוחלט. ועליכם כמנהיגי הלהקה לחזק את מנהיגותו של השולט מבין שני הכלבים, שהוא איננו בהכרח הוותיק או המבוגר מבין שניהם.

דגשים לגידול כלבים אחים

  1. חשוב מאד להעזר במאלף כלבים מקצועי ולאמן את שניהם למשמעת, חשוב שכל בני המשפחה יקחו חלק באימון. חשוב לאמן אותם להגיב לפקודות ביחד ולחוד.
  2. חשוב לפתח קשר אוהב ומלא אמון עם כל אחד מן הכלבים ועם שניהם.
  3. יש להקדיש לכל אחד מהם מקום משלו בבית ואפשר ששני המקומות יהיו סמוכים זה לזה. אין להתערב בהעדפות הרביצה שלהם במידה והם בוחרים לרבוץ זה במקומו של זה.
  4. יש להאכיל אותם בנפרד. אין בעיה עם קערת מים משותפת.
  5. יש להמנע מפינוק יתר והעדפת הכלב הנחות על פני השולט. מצב של פינוק יתר יביא לכאוס התנהגותי ולמאבקי כוח ביניכם לבין כלביכם. מצב שבו אתם מעדיפים ומפנקים את הנחות על פני השולט יביא למאבקים ועימותים בין שני הכלבים שלכם. שני המצבים יביאו לחוסר שקט בבית והשפעה על איכות החיים ומן הסתם לחוסר הנאה שלכם משני הכלבים.

בעיות נפוצות:

חיקוי:

לכלבים אחים נטייה לאמץ ולחקות התנהגות אחד של השני. הנטייה הזו יכולה להיות חיובית כמו למשל כלב בוגר חביב, שמח ואוהב חיות ובני אדם, יהווה דמות לחיקוי עבור גור חביב המגיע הביתה, שילמד התנהגות חיובית. במקרים אחרים עלולים כלבים אחים לחקות התנהגות הרסנית, תלותית או תוקפנית. לכן חשוב ביותר לא לקחת כלב נוסף למשפחה אם קיימות בעיות התנהגות, קודם לפתור אותן ואז לשקול אימוץ כלב נוסף.

התנהגות רחמנית מצד הבעלים:

הרבה מקרים של עימות ותוקפנות בין כלבים אחים מושפעים מהתנהגות הבעלים. במקרה זה התנהגות המרחמת על הכלב הוותיק בבית, כאשר הוא הנחות מול הכלב החדש. פינוקו של הוותיק וניסיון לחזק אותו מול הכלב השולט, שהוא להפתעתכם דווקא החדש, יוביל לעימותים ואף תוקפנות ברורה, שעלולה להשליך על יחסי הכוחות שלכם מול שניהם. כאשר אתם אינכם מצייתים לחוקי הלהקה הכלביים, אתם עושים לכלבים שלכם עוול, מבלבלים אותם ויוצרים בעיות מיותרות.

לסיום טיפ קטן למפגש בין כלבים בכלל ובין כלבים אחים: מפגש ראשון בין כלבים חשוב לקיים בסביבה נייטראלית ולא בבית בטריטוריה של אחד הכלבים. הפגישו אותם בחוץ ולאחר זמן מה עלו איתם שניהם ביחד אל הבית. לא כדאי להשאיר אוכל מונח כך סתם זה עלול להביא לעימות על משאבים.

בהצלחה.

מאיה טוויל ברודי מאלפת כלבים ומטפלת התנהגותית

למידע נוסף והרשמה
התקשרו לטלפון 050-5528208 או השאירו את פרטיכם:

עוד בנושא

טיפים לאילוף

דברים שכדאי לדעת כשיש כלב בבית אימוץ כלב הוא אחד הדברים הנפלאים שיש, כדור פרווה חמוד ומקסים מלא שמחת חיים

קרא עוד >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: